Tiffany, Bvlgari a Cartier investuje do výroby laboratorních diamantů
Ještě nedávno byly laboratorní diamanty v nemilosti a luxusní značky se bránily tomu, aby byly vyšlechtěné kameny označovány stejně jako nejdražší z drahokamů. Jenomže teď se karta obrátila. Koncern LVMH totiž investoval devadesát milionů dolarů do společnosti Lusix, jednoho z největších výrobců laboratorních diamantů a dává tak umělý kamenům požehnání.
Přitom když před čtyřmi lety americká obchodní komise rozhodla, že všechny minerály z čistého uhlíku vykrystalizovaného v izometrickém systému mohou být označovány za diamanty, bez ohledu na to, jak vznikly, luxusní klenotnické značky jako Tiffany, Bvlgari nebo Cartier se bouřily.
Teď však luxusní konglomerát LVMH, pod který první dvě zmiňované značky patří a který se v roce 2021 s valuací 329 miliard dolarů stal nejhodnotnější evropskou firmou, mění svou investicí ve výši přes dvě miliardy korun zaběhnuté pořádky.
Izraelská firma Lusix, která tyto peníze získá, k výrobě umělých diamantů používá solární energii a v jejích laboratořích vznikají čiré i zabarvené kameny. A díky investici LVMH by měla do příštího roku zdvojnásobit produkci.
Krok je dobrou zprávou nejen pro Lusix samotný, ale i pro celé odvětví lidsky vyráběných diamantů, jehož hodnota je celosvětově necelých šest miliard dolarů a má potenciál stále růst. Obzvláště teď, po rozhodnutí LVMH.
Jedním ze strůjců aktuální investice byl nejspíše Frédérick Arnault, syn CEO LVMH a miliardáře Bernarda Arnaulta. Hodinářská značka Tag Heuer, kterou Frédérick v rámci portfolia rodinného podniku řídí, totiž před pár měsíci představila hodinky osázené právě laboratorními diamanty. Podle jejich cenovky byste ale nepoznali, že šlo o levnější verzi diamantů – kousek totiž vyšel na úctyhodných 360 tisíc dolarů.
A to, že v laboratorních kamenech vidí budoucnost, potvrdil Frédérick Arnault i v rozhovoru pro Vogue Business, kde řekl, že chtějí využít možnosti, které nová technologie přináší.
Kompletní nahrazení přírodních diamantů ale prý zatím není v plánu a rodina třetího nejbohatšího člověka světa svým zákazníkům jen dává na výběr, jaké diamanty jsou jim bližší. Která varianta zvítězí, se teprve ukáže. Blýskají se obě stejně.
Z dnešního pohledu statistik vyplývá, že laboratorní diamanty jsou stále žádanější variantou u zákazníků a tento trend výrazně roste především v USA, kde již zájem o lab-grown (laboratorní) diamanty předčil ty těžené a je jen otázkou času, kdy se tento trend přesune i do Evropy.
forbes.cz - Klára Řepková - 15. 6. 2022
